Afbeelding van congerdesign via Pixabay.

van vodje tot bestseller

 

Als schrijfster heb ik er al heel wat afgeschreven: columns, verhalen, gedichten, boeken en liedjes voor een band. Maar het kwam er maar nooit van om ook daadwerkelijk mijn werk uit te geven. Tot ik in juli 2020 de stoute schoenen aantrok en een uitgever benaderde.

 

En wat hebben de uitgever, ontwerper, de correctrice en de drukker hard gewerkt om het boek op zeer korte termijn in de winkels te krijgen.

 

Als ik eerlijk ben had ik niet verwacht dat er zoveel komt kijken bij het uitgeven van een boek.

Allereerst wierp de uitgever een kritisch oog op de inhoud. Dan is het nog maar de vraag of jouw boek ook goed genoeg gevonden gaat worden om uit te geven.

Na een week kreeg ik het verlossende antwoord. Twee personen hadden het boek gelezen en kwamen elk afzonderlijk tot de conclusie dat ze het boek bovengemiddeld interessant vonden. Gezien het onderwerp werd besloten om het boek op zeer korte termijn uit te gaan geven. Wat een opluchting.

 

En dan begint het pas, het proces van vodje papier tot een heus boek.

 

Met de uitgever heb ik het enorm getroffen. Een kleine uitgeverij waar persoonlijk contact zeer belangrijk is. Zo stelde de uitgever voor om eerst maar eens een kop koffie te gaan drinken, om zo kennis te maken. Het is immers fijn om een gezicht te hebben bij degene met wie je intensief samen gaat werken en met wie je aan een heel mooi eindresultaat werkt.

 

Ondanks het feit dat een vriend het hele boek al eens gelezen had om eventuele spelfouten er uit te halen, moest het boek eerst naar een taaldeskundige voor taalcorrecties. Er werd niet alleen gekeken naar taal foutjes zoals d/t, maar ook de zinsopbouw werd bekeken op evt. verbeteringen. Het mooie is dat je de verbeteringen als een voorstel met rode letters in de tekst krijgt, die je daarna zelf nog door kan voeren of niet. Zo leer je natuurlijk ook van jouw fouten.

 

De tekst is gecorrigeerd en het boek kan opgemaakt worden. Hiervoor moet er eerst nog een formaat van het boek worden gekozen. En krijgt jouw boek een hard of een zacht kaft?

 

Tekst en plaatjes worden op een mooie manier op de juiste grootte in het boek geplaatst. Plaatjes moeten allemaal aangepast aan de juiste hoeveelheid pixels zodat het plaatje na de druk er in het boek ook op zijn best uit gaan zien.

Er wordt vervolgens een mooie indeling gemaakt zodat de lezer met plezier het boek zal lezen.

 

En het kaft wordt ontworpen. Nu had ik het kaft al bijna kant klaar aangeleverd, dus werd daar de laatste hand aangelegd. Kleuren, plaatjes en een korte inhoud op de achterkant. Als de ontwerper een voorstel heeft voor de opmaak van het kaft en de binnenkant krijg je als schrijver een digitaal voorbeeld te zien. Ik was erg verrast hoe mooi het kaft was geworden en hoe netjes de binnenkant er uitzag. Na mijn akkoord kon de ontwerper het gehele boek stylen.

Ondertussen vraagt de uitgever een ISBN nummer voor het boek aan. Dit is de streepjescode met een unieke cijfercombinatie achter op het boek. Met deze unieke code kan het boek makkelijk door boekwinkels en lezers besteld worden, doordat de code alle gegevens van het boek (titel, schrijver, uitgever) weer geeft.

 

En ook de verkoop en de promotie van het boek komen steeds dichterbij. Voor de verkoop kies je hoe en waar je jouw boek gaat verkopen. Komt jouw boek in de boekwinkels te liggen of kies je voor verkoop via internet. Een combinatie van die twee is ook een mogelijkheid. Daarbij is verkoop via een eigen website en via de website van de uitgever ook mogelijk.

 

Als schrijver heb je ook een taak in die verkoop door middel van promotie. Zo kun je dus een website maken waarop je jouw boek promoot en verkoopt. Zeker als je van plan bent meer boeken uit te gaan geven is dit een goede manier. Zo vind een lezer na dat hij jouw eerste boek kent ook evt. volgende boeken van jouw hand. Maar je kan ook lezingen geven over jouw boek in boekhandels die jouw boek op de plank hebben liggen.

 

Er moeten persberichten worden geschreven. Als het boek uitkomt wil je toch via de media dat er aandacht voor jouw nieuwe boek is. Naast aandacht via de media bereik je via sociale media (facebook, twitter) in een korte tijd en gratis een heleboel potentiële kopers.

Bij het uitstippelen van jouw verkoopstrategie is het goed om in eerste instantie te bedenken wie de toekomstige kopers van jouw boek worden en via welke weg je die het beste kunt bereiken.

 

Ook ga je bedenken hoeveel boeken je gaat laten drukken. Er is van alles mogelijk. Je kunt bij wijze van spreken een kleine hoeveelheid van al 10 boeken laten drukken, maar je kan ook direct gaan voor wel 10.000 boeken en alles daar tussenin. Uiteraard zullen de kosten per boek bij een kleine oplage hoger zijn dan bij een grote hoeveelheid.

 

Als de opmaak klaar is krijg jij als schrijver digitaal te zien hoe het boek eruit gaat zien en kan je nog evt. wijzigingen laten aanbrengen.

 

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay.

 

En dan, dan is het zover. Het boek kan gedrukt worden. Er zijn twee methodes om een boek te 'drukken'.

Traditionele uitgeverijen laten boeken in offset drukken, terwijl een digitale uitgeverij de boeken digitaal laat printen met de printing-on-demand methode (POD).

 

Offsetdruk is erg duur, want er zitten veel voorbereidingskosten aan. Daarom haalt de traditionele uitgeverij de kosten er alleen uit wanneer er vele duizenden boeken tegelijk worden gedrukt. Dit brengt grote voorraden met zich mee.

Bij POD is het mogelijk om slechts één boek per keer te drukken, waardoor je dus geen voorraden hoeft aan te leggen.

In kwaliteit maakt het tegenwoordig niets meer uit. Beide drukmethoden kunnen zwart en kleur drukken. Als je een gedrukt boek naast een geprint boek legt, zie je bijna geen verschil.

Het boek was tot nu toe een digitaal bestand. De bestanden worden definitief gemaakt. Dat betekend dat de productiebestanden worden omgezet naar printbestanden van een hoge resolutie. Er komen lijnen op de cover te staan, zodat de drukker kan zien waar de machines moeten snijden. Daarna gaan de bestanden naar de drukker. De drukker voorziet de printbestanden van de juiste instellingen voor druk.

De bestanden worden naar de printer gestuurd. Er zijn zowel zwart-wit- als kleurenprinters. De printers zijn een stuk groter dan thuis. Stel dat de printer een grote doos is, dan kan je daar makkelijk met zo’n vijftien mensen gehurkt in zitten. De apparaten werken bovendien veel sneller dan de gewone thuisprinters. De zwart-witmachine print in totaal 250 pagina’s per minuut. Op elk vel passen meerdere boekenpagina’s. Als er meerdere boeken besteld worden, worden dezelfde pagina’s naast elkaar afgedrukt.

De kaften worden los van de binnenwerken geprint.

Als de kaften zijn afgedrukt, hebben ze een matte look. De meeste boeken hebben tegenwoordig een mat kaft en sommige boeken krijgen nog een aparte, glanzende laag over hun kaft voor een glanzend look.

De volgende stap in het proces is het op maat snijden van de pagina’s en het kaft. Het snijden van de boeken gebeurt in grote machines die met de hand worden bestuurd. Eerst gaan de vellen doormidden. Daarna worden de pagina’s voorgesneden. Bij het voorsnijden snijdt het apparaat net langs de snijlijnen. Het apparaat gaat niet precies langs de snijlijn, want er komt nog een tweede snijrondje voor de puntjes op de i.

De volgende machine gaat langs de snijranden bij de rug en maakt de randen ruw. Diezelfde rand gaat vervolgens langs een grote schijf met lijm. Door de randen wat ruwer te maken, hecht de lijm beter en laat het kaft niet los. Alle pagina’s vallen uiteindelijk in een vak. Het kaft komt om de pagina’s heen te liggen en het apparaat duwt de rug in de gelijmde randen.

De pagina’s zitten nu netjes aan elkaar vast en zitten vast in het kaft. Toch is het boek nog niet helemaal af. Hoewel de machine ervoor zorgt dat alle pagina’s netjes op elkaar komen te liggen, kan het zijn dat de pagina’s tóch net niet helemaal mooi op elkaar aansluiten. Als je een boek dan voor je zou zien liggen, zouden de randen van het boek ribbelig zijn en niet mooi glad. Alle randen worden daarom nog eens extra gesneden, dit heet schoonsnijden oftewel de puntjes op de i. De snijder snijdt langs alle randen, behalve de rug. Daarna moet het boek even rusten, want alle lijm moet drogen. Als je het boek meteen opent, laten de pagina’s namelijk los. De droogtijd bedraagt zo’n 15 minuten.

En daar is ie dan! Jouw boek is klaar voor de verkoop.

 

Yeh, het boek is klaar!      Afbeelding van Andrea Groppo via Pixabay.